amalia.nurma.fs@um.ac.id

Object Identifier

01CANDI SUMBERAWAN40

Judul

Doa Tolak Bala
Deskripsi

Doa merupakan suatu bentuk komunikasi manusia dengan Tuhan yang dilakukan dengan rasa memohon, Syukur dan rendah hati. Setiap manusia berhak untuk memanjatkan doa. Doa memiliki peran sebagai tanda memperkuat spiritual dan meyakini bahwa segala sesuatu berada dalam kekuasaan Tuhan. Pada budaya Jawa doa tidak sekedar sebagai permohonan namun sebagai tanda pasrah atas kehendak Tuhan (Susanti & Mun’im, 2020). Melalui doa, masyarakat jawa juga meminta perlindungan atas keselamatan dan kelancaran dan dijauhkan dari bala atau musibah yang sewaktu waktu datang. Doa untuk memohon keselamatan seringkali diucapkan pada saat upacara adat sebagai wujud meminta kelancaran dan perlindungan pada Tuhan. Hampir seluruh wilayah di Pulau Jawa memiliki doa tolak bala dengan ciri khas masing-masing. Dusun Sumberawan merupakan salah satu desa di wilayah Kab. Malang Jawa Timur yang melaksanakan tradisi kirab tirta amerta pada setiap tahunnya. Pada pelaksanaannya terdapat pembacaan doa yang dilantunkan oleh salah satu pemuka atau orang yang dituakan untuk membacakan doa tolak bala tersebut, yaitu Mbah Rusno. Mbah Rusno merupakan seorang tokoh sesepuh yang berasal dari dusun sumberawan Isi dari doa tolak bala tersebut adalah: Ingsun kang memetribumi suci ing tlatah sumberawan ingkang dipun sekseni sedoyo kadang ingkang sami rawuh mugiyo ingkang sami rawuh anggenipun menembah menekung dumateng Gusti ingkang mau suci mugyo khas jembatan nopo kang sinedyo, jumbuh kang ginaris anggenipun nyeyuwun dumateng gusti kang moho kuwoso. Duh Gusti kang Maha Kuasa, Gusti pangeran kulo ingkang kulo sembah rinten kalawan dalu, ing palenggahan punika kulo nyuwun idin palilah bilih sedoyo poro kadang sambil lengkah wonten papan ingkang wiyar meniko, nyuwun dumatang gusti kang moho kuoso lumantar poro pepunden ingkang wonten ing sumberawan. Poro leluhur lan poronga luhur wonten ing tlatah sumberawan, sedoyo Nini Among kaki Among Nini jangkung kaki jangkung, ing tlatah sumberawan, Nini Asmoro bumi kaki Asmoro bumi ingkang wonten ing tlatah sumber awan, Nini Asmoro banyu kaki Asmoro banyu ing tlatah sumberawan, sedoyo kasuwunan Pamuji Rahayu wilujeng kasembadan kang sinedya jumbuh kang ginayuh. Sedoyo poro pepunden kulo ingkang lenggah wonten ing tlatah sumberawan sambil maringi palilah utawi maringi gegapilan panyuwun dumateng gusti kang moho kuasa mugiyo saged kasembadan. Mungkin memetri bumi suci wonten ing tlatah sumberawan, kiblat sekawan gangsal ingkang dipun panggeni sedoyo sageddo sampurno nirmala ing tahanan jati maringono nopo ingkang kulo suwun salah sedoyo poro kadang ingkang sami cumiwa, mugyo ingkang sami jumio tansah paringono gampang gangsar lancar anggenipun pados sandang kalawan tedan, ugi hanya nyuwun dumateng sih kawalasanipun gusti kang maha kuasa Mugi yo koyok ingkang wonten ing sumberawan sagedo murokapi, nyukupono dumateng sedoyo poro kadang ing tlatah Singosari. Mulai saking tanam tuwuhipun ingo-ingonipun, kebo sapi bebek ayam iwen iwen sanesipun. Sedoyo purwargo Mugi manggihi Rahayu kalis ing sambekolo slametha wit-witan lan pungkasanipun. Sineksenan jagad agal, jagad alus geter pater lan sak gandheng sedoyo. Linambaran dening kidung mugi teguh rahayu, luputa ing lara, luputa bilahi kabeh, jin setan datan purun, paneluhan tan ana wani, miwah penggawe ala gunane wong luput, Geni atemahan tirta, maling adoh tan ana arah maring ingsun, ono brojo luout ono sedya ala, ora teko ono teko ora temama kadya kapuk tiniba wesi, sakaliring wisa tawa sak gurdo kang tutuping alam kabeh minangko rahayuning badan. Kayu angker lemmah sengker kang landak buana lemah miring kang dadi pakipate warak, pakipate waras kalir yen winoco segoro asat kuwasa lembah luhure, kinederan dening widodari rinekso dening malaikat pinayungan adam syarat kang dadi Dzat sariro tunggal, teguh wilis teguh rahayu, rahayu slamet sedoyo poro wargo ingkang sami sumiwa, rahayu slamet sedoyo warga ing tlatah Singosari, ugi sedoyo isen-isenipun kados kebo, sapi, bebek, ayam , iwen-iwen lan sanesipun lan tanem tuwuhipun ingkang wonten pesabinan lan teng pategalan tansah manggihyo rahayu ingkang slamet kalis ok ng sambekala. Pinayungan dening Joromoyo Yomoroyo, Niramaya ya maraniradu, Miyaya midura sadu mingga midusa. Palasia ya silapa, mahasiya ya sihama, cayasita ya sicaya yodho yudho dayu daya. Winengku dening nga tha ba ga ma, nya ya ja dha pa la wa sa ta da ka ra ca na ha Winengku dening nga tha ba ga ma, nya ya ja dha pa la wa sa ta da ka ra ca na ha Winengku dening nga tha ba ga ma, nya ya ja dha pa la wa sa ta da ka ra ca na ha Podo siro slamete Sang Teguh marang Hyang Widhi mugo luoutna ambu senjatane musuh niki, klawan berkat wali lan mukmin lan siro teguhna dening Hyang Sukma. Teguh wilis, teguh rahayu, rahayu slamet sedoyo poro warga ingkang sami rawuh, ingkang sami sumela ugi sedoyo poro wargo ing singosari, lan sedoyo penghuninipun ing singosari milai saking pangembating projo utawi sanes-sanesipun. Manggihyo wilujeng slamet jalis ing sambekala. NUWUN RAHAYU Doa ini memiliki makna sebagai ungkapan rasa syukur kepada Tuhan dan leluhur yang bersemayam pada candi sumberawan. Melalui doa ini, masyarakat memohon keberkahan, kemakmuran dan keselamatan pada seluruh makhluk hidup termasuk manusia, hewan dan tumbuhan agar selalu dilindungi dan dijauhkan dari segala rintangan. Doa ini juga menandalan keinginan agar hidup warga dan seluruh makluk senantiasa selamat dan setiap langkah mencari rezeki dan keselamatan jiwa.


Referensi

Susanti, I., & Mun’im, M. A. (2020). Ritual Tolak Bala’ (Studi Fenomenologi Interpretatif Di Bhujuk Accam, Kampung Laok Saba, Desa Aengbaja Kenek, Kecamatan Bluto, Kabupaten Sumenep). El-Waroqoh?: Jurnal Ushuluddin Dan Filsafat, 4(1). https://doi.org/10.28944/el-waroqoh.v4i1.592

0 Komentar

Leave a Reply